Gimnazjum Nr 1
im. Adama Mickiewicza
w Reszlu

Jesteś tu: strona główna < Ekozespoły - historia < Program ekozespo??w w Gimnazjum nr 1 im. Adama Mickiewicza w Reszlu ⁄

Gimnazjum w Reszlu - Ekozespoły - historia

Program ekozespo??w w Gimnazjum nr 1 im. Adama Mickiewicza w Reszlu

Program ekozespołów w Gimnazjum w Reszlu jest realizowany na zajęciach koła ekologicznego "Ekozespoły" od czterech lat. Instruktorem programu i opiekunem koła jest Elżbieta Majcher.

Program ekozespołów jest skierowany przede wszystkim do ludzi młodych i ma na celu zmianę nawyków na bardziej ekologiczne poprzez codzienne systematyczne działania w kilku obszarach: odpady, energia, woda, podróżowanie, zakupy i żywność. Uczestnicy programu - uczniowie, rodzice, nauczyciele zaczynają działania od własnych gospodarstw domowych, oszczędzając zużycie zasobów naturalnych, a następnie zachęcają innych do działań w środowisku - mieszkańców miasta, samorząd lokalny oraz firmy i instytucje.

W roku szkolnym 2005/2006 w skład ekozespołu, który koordynował działania podejmowane w domu, szkole i środowisku lokalnym wchodziły: Paulina Pieniak, Martyna Janiszewska, Dominika Leśniak, Daria Domaradzka, Aleksandra Huścia, Olga Hałuszczak oraz Milena Lewińska i Magdalena Mroczek.

Ekozespół realizował założenia programu ekozespołów według opracowanego na zajęciach koła planu realizacji programu ekozespołów (zobacz).

Dziewczęta dwukrotnie w ciągu roku wraz ze swoimi rodzinami dokonywały pomiarów zużycia wody, energii, gazu oraz ilości wytwarzanych odpadów (zobacz analizę uzyskanych pomiarów).

Głównym naszym zadaniem była realizacja projektu "Tropem codziennych zakupów". Projekt obejmował zadania dotyczące zakupów i żywności. Przeprowadzono zajęcia dla przedszkolaków "Każdy przedszkolak dobrze wie, jak odżywiać zdrowo się" oraz uczniów gimnazjum "Zdrowa kanapka w ekologicznym opakowaniu". Odbyło się także spotkanie pt. "Czy wiesz, co jesz? Zdrowa żywność" z Powiatowym Rzecznikiem Konsumentów. Opracowano ankiety nt. zachowań proekologicznych uczniów gimnazjum i ich rodzin a także mieszkańców Reszla, przeprowadzono badania produktów żywnościowych w lokalnym supersamie, uszyto torby lniane, które trafiły do części społeczności lokalnej. Zorganizowano także konkurs "Nasze potrawy ze zdrowej żywności, w którym klasy gimnazjum prezentowały przygotowane przez siebie potrawy.

Więcej na temat naszych działań w ramach realizacji projektu "Tropem codziennych zakupów" można zobaczyć w prezentacji multimedialnej.

Z podejmowanych rocznych działań zostało sporządzone sprawozdanie (zobacz sprawozdanie) do OCEE w Olsztynie, które od początku wspiera wszystkie działania naszych ekozespołów.

Cieszy nas fakt, że nasze działania przynoszą oczekiwane rezultaty - zmianę codziennych nawyków na bardziej przyjazne środowisku, proekologiczne. A także, że udaje nam się zaangażować wiele osób i instytucji, które pomagają nam w realizacji naszych poczynań.

Nasze działania są dostrzegane na szczeblu wojewódzkim (2003/2004, 2004/2005 - nagroda główna) i ogólnopolskim (2003/2004, 2004/2005 - I nagroda). W tym roku również zdobyliśmy nagrodę główną w wojewódzkim konkursie "Program ekozespołów w mojej szkole".

Nasze opinie o Programie ekozespołów

Paulina Pieniak:

Żałuję, że nigdy wcześniej nie miałam możliwości włączyć się w działania na rzecz" Ekozespołów". Przystępując do realizacji programu wiedziałam, że może mnie to kosztować wiele wyrzeczeń. Mimo to postanowiłam spróbować, nawet jeżeli w imię ekologii musiałabym poświęcić swój wolny czas. Przyznam, że początki nie były łatwe, Praca w ekozespole wiele mnie nauczyła. Poszerzyłam swoją wiedzę w dziedzinie ekologii i ochrony środowiska, poznałam wielu ciekawych ludzi, nauczyłam się, jak pracować w grupie i podejmować własną inicjatywę. Jednak działania ekozespołu to nie tylko szkoła i jej uczniowie, ale także dom i jego mieszkańcy. Ekozespół płynnie łączy ze sobą te dwa elementy. Taka współpraca przynosi wiele owocnych efektów. Uważam, że "Program ekozespołów" nie tylko uczy i rozwija, ale także bawi. I chociaż motywem przewodnim programu jest ekologia i ochrona środowiska, to przeplatają się tu i pokrywają ze sobą także inne dziedziny. To świetny przykład na to, że nauka wcale nie musi być nudna.

Dominika Leśniak:

Program ekozespołów dał mi same korzyści. Teraz doceniam pracę ludzi na rzecz ochrony środowiska. Sama już segreguję odpady, dbam o przyrodę, oszczędzam gaz, wodę i energię. Dowiedziałam się wielu ciekawych rzeczy, które dały mi dużo do myślenia. Nie używam już toreb jednorazowych i wymieniłam wszystkie żarówki w domu na energooszczędne.

Daria Domaradzka:

Program ekozespołów zachęcił mnie przede wszystkim do aktywnego działania na rzecz środowiska. Dzięki uczestnictwu w nim zrozumiałam jak ważne są nasze codzienne wybory. Wiele się nauczyłam, dzięki pracy w grupie. Była to wspaniała przygoda, dzięki której zdobyłam nowe doświadczenie, które przyda mi się w dalszym życiu.

Bogumiła Domaradzka - mama Darii

Uważam, że działania prowadzone w ramach programu ekozespołów są ciekawą propozycją dla młodzieży na zagospodarowanie nadmiaru wolnego czasu. Tym bardziej, że moja córka przestała wyłącznie siedzieć przed telewizorem i gapić się bezmyślnie ekran. Zaczęła większą uwagę zwracać na innych i na środowisko, zajęła się wreszcie czymś pożytecznym. Dlatego też gorąco popieram takie pozalekcyjne programy.

Elżbieta Majcher, opiekun

Program ekozespołów jest pomysłem na zmianę codziennych nawyków na bardziej przyjazne środowisku, a więc i ludziom. Na pewno jest to program, który wymaga od nas dużego zaangażowania, czasami poświęcenia i czasu. Ale korzyści, jakie możemy wynieść, podejmując się realizacji działań, które ten program proponuje się niewymierne do naszych nakładów - czasu i pracy.

Program ten jest otwarty na inicjatywę młodych ludzi, którzy mają być motorem działań w środowisku szkolnym i lokalnym. Swoją postawą i działaniami mają dawać przykład rówieśnikom i dorosłym - rodzicom i dziadkom.

Realizując program ekozespołów uczymy się współpracy w grupie, podejmowania decyzji, rozwiązywania problemów, a więc uczymy się po prostu życia w zgodzie z drugim człowiekiem i naturą.

opublikowano: 2006-07-06, © Elżbieta Majcher.,

dodaj komentarz

fot. Elżbieta Majcher.
Ekozespół koordynuje zbiórkę surowców wtórnych.
fot. Elżbieta Majcher.
Zajęcia z dziećmi z Przedszkola "Słoneczko" w Reszlu.
fot. Elżbieta Majcher.
Zajęcia dla uczniów gimnazjum z Powiatowym Rzecznikem Konsumentów
fot. Elżbieta Majcher.
Ekozespół na zajęciach koła podsumowuje wyniki swojej pracy - analiza ankiet, pomiarów.
fot. Elżbieta Majcher.
Dziewczęta z ekozespołu zachęcają uczniów do uczestnictwa w konkursach szkolnych.
fot. Elżbieta Majcher.
Systematyczna zbiórka baterii w gimnazjum.
fot. Elżbieta Majcher.
Zaprojektowane przez ekozespół loga na uszytych przez nas torbach lnianych.
fot. Elżbieta Majcher.
Paulina- lider ekozespołu informuje społeczność szkolną o działaniach ekozespołu.
fot. Elżbieta Majcher.
W szkole zbieramy również puszki aluminiowe.
fot. Elżbieta Majcher.
13 czerwca 2006 r. - ekozespół zdobył trzeci raz z rzędu nagrodę główną w wojewódzkim konkursie "Program ekozespołów".
fot. Elżbieta Majcher.
Podziękownie opiekunowi za przygotowanie uczniów.
fot. Elżbieta Majcher.
Gimnazjum otrzymało od OCEE w Olsztynie podziękowanie za wieloletnie wspieranie Programu ekozespołów.